پرسش :

مدتي است از شوهرم جدا شده ام و او اجازه نمي دهد پسر 5 ساله ام را ملاقات کنم. آيا اين جدايي، به فرزندم لطمه روحي نمي زند؟


شرح پرسش :
پاسخ :
فرزند شما به ويژه با توجه به سن پايين، به ديدار شما نياز دارد و قطع ارتباط، سبب آشفتگي روحي- رواني او خواهد شد، مگر اين که خود به دليلي( مقصر دانستن شما يا تطبيق با وضعيت جديد) رغبتي به ديدار شما نداشته باشد.
اگر فرزند، تمايل دارد و قانون نيز شما را منع نکرده است، علت منع پدر را بيابيد و درصدد رفع آن برآييد. عللي که والد سرپرست را به منع ديدار والدغير سرپرست با فرزند خود وامي دارد، چنين است:
1. بدگويي والد غير سرپرست: اگر از همسر پيشين خود نفرت داريد و به سبب اين نفرت، زمان ديدار با فرزند خود از او بد مي گوييد، اين عمل را متوقف سازيد. خود را از اسارت خشم برهانيد. اين خشم، هم به روح و روان شما و هم فرزندتان صدمه مي زند. واقعيت ( جدايي از همسر) را بپذيريد و با او درباره تربيت فرزند خود به توافق برسيد.
2. امکانات اضافي غيرمتعارف: اگر هنگام ديدار فرزند، به جهت تمکن مالي، امکانات رفاهي و تفريحي اضافي غيرمتعارف در اختيار او قرار مي دهيد، اين رفتار را تغيير دهيد.
3. تحريک عواطف و احساسات کودک: گاهي والد غيرسرپرست، هنگام ديدار، عواطف کودک را ضد والد سرپرست تحريک مي کند.
تأثير علل پيشين اين است که کودک، پس از بازگشت از ديدار والد غيرسرپرست تا چند روز بدخلقي و بدرفتاري مي کند و با روابط سرد خود با والد سرپرست، مشکلاتي را برايش فراهم مي آورد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388